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A visionary artist whose multidisciplinary practice encompasses art, social and life sciences, Tomás Saraceno creates immersive works and participatory experiences that suggest a new way of living in our world by forging connections with such non-human phenomena as spiders, dust particles and plants, which become players in his work and metaphors of the universe.
An enduring motif in Saraceno’s work is the spiderweb. He says he was caught in its structural and metaphoric beauty even before he learned that many scientists use the analogy of the spiderweb as a geometrical model to explain the unknowable origins of the universe.
While in school, he met the artist Olafur Eliasson, and after his graduation, in 2003, Saraceno became Eliasson’s assistant in Berlin. Eliasson’s work influence is easily recognizable in Saraceno’s pieces of art shown at Palazzo Strozzi as part of the Aria exhibition.
As his work unfolds along a path from the courtyard to the exhibition halls of Palazzo Strozzi, Saraceno interacts with the historical context by creating an original dialogue between the Renaissance and the contemporary world — a shift from the idea of ‘man at the contemporary world’ to the concept of ‘man as part of the universe’ in which a new harmony can be sought.
Tomás Saraceno | Aria | Palazzo Strozzi | Florence | until July 19
Tomás Saraceno presenta Aria en el Palazzo Strozzi de Florencia
Artista visionario cuya práctica multidisciplinar abarca el arte y las ciencias sociales, Tomás Saraceno crea obras inmersivas y experiencias participativas que sugieren una nueva forma de vida en nuestro mundo al forjar conexiones con fenómenos no humanos como las arañas, las partículas de polvo y las plantas, que sirven tanto como elementos fundamentales de su trabajo que como metáforas del universo.
Un motivo recurrente en el trabajo de Saraceno es la telaraña. Como él mismo señala, quedó atrapado en su belleza estructural y metafórica incluso antes de enterarse de que muchos científicos usan la analogía de la telaraña como modelo geométrico para explicar los orígenes desconocidos del universo.
Mientras estudiaba, conoció al artista Olafur Eliasson. Después de su graduación, en 2003, Saraceno se convirtió en su asistente en Berlín. La influencia del trabajo de Eliasson es fácilmente reconocible en las obras de arte de Saraceno que se muestran en la exposición Aria de Palazzo Strozzi.
A medida que su trabajo se despliega desde el patio hasta las salas de exposiciones del Palazzo Strozzi, Saraceno interactúa con el contexto histórico creando un diálogo original entre el Renacimiento y el mundo contemporáneo, lo que pretende plasmar un cambio de la idea del «hombre en el mundo contemporáneo» al concepto de «hombre como parte del universo» en el que es posible encontrar una nueva armonía.