PHOTOS & SPANISH VERSION BELOW
Until 22nd July 2018, Palazzo Strozzi is hosting the exhibition Dawn of a Nation. From Guttuso to Fontana and Schifano, a truly mesmerising exploration of art, politics and society in Italy from the 1950s to the protest years in the late ’60s, with eighty works of art by such masters as Renato Guttuso, Lucio Fontana, Alberto Burri, Emilio Vedova, Piero Manzoni, Mario Schifano, Mario Merz and Michelangelo Pistoletto. The exhibition, curated by Luca Massimo Barbero, illustrates the effervescence of Italian culture after World War II, the years of the so-called “economic miracle” that marked a major transformation in Italian society, up until the fateful year of 1968. The exhibition takes visitors on a journey setting out from the diatribe between Realism and Abstraction, continuing on to the triumph of Informal Art and leading through the images, gestures and figures of Pop Art in strident juxtaposition with the experimental vision of monochromatic painting, right up to the language of Arte Povera and of Conceptual Art.
Exposición en el Palazzo Strozzi: Nascita di una nazione. Tra Guttuso, Fontana e Schifano
Hasta el 22 de julio de 2018, Palazzo Strozzi acoge la exposición Nascita di una nazione. Tra Guttuso, Fontana e Schifano, una fascinante zambullida en el arte, la política y la sociedad en la Italia de la década de los cincuenta hasta los años de protesta de finales de los sesenta. La muestra se compone de ochenta obras de maestros como Renato Guttuso, Lucio Fontana, Alberto Burri, Emilio Vedova, Piero Manzoni, Mario Schifano, Mario Merz y Michelangelo Pistoletto. La exhibición, comisariada por Luca Massimo Barbero, ilustra la efervescencia de la cultura italiana después de la Segunda Guerra Mundial, los años del llamado «milagro económico» que marcaron una gran transformación en la sociedad italiana, hasta el fatídico 1968. La muestra traslada a los visitantes a través de un viaje que parte de la diatriba entre el Realismo y la Abstracción, continúa hasta el triunfo del Arte Informal y atraviesa las imágenes, los gestos y las figuras del Pop Art en estridente yuxtaposición con la visión experimental de la pintura monocromática, hasta el lenguaje del Arte Povera y de Arte Conceptual.