Palazzo Medici-Riccardi presents Picasso portrayed by Edward Quinn

Palazzo Medici-Riccardi presents Picasso portrayed by Edward Quinn

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Until March 1, the exhibition ‘Picasso. The other half of the sky. Photographs by Edward Quinn’ at Palazzo Medici-Riccardi in Florence proposes an approach to discover the Spanish artist and his relationship with the female world through the photos of one of the most notable photographers of the twentieth century: Edward Quinn. The show is the result of the unusual friendship that linked Picasso with Edward Quinn. Quinn became one of the few photographers who were allowed to photograph him at work, and he was embraced in his private life too. Consisting of eighty photos, the exhibition shows the intimate and private Picasso.

The Spanish master is portrayed among his women, lovers and children. But also with friends and acquaintances who populated his canvases and joyful meals at the beachfront bars. Most of the pictures were taken spontaneously and improvised, following Quinn’s way of working: his shots did not need deep technical requirements. He did not use a tripod nor force Picasso to pose artificially and refused to illuminate the rooms. Quinn’s photographs provide unique, credible and authentic documentary content. Picasso in his spare time, working, with women, friends and family. Although they are natural, these perfect photographic frames could be considered as intentional. The visual richness contained in each picture is truly delighting.


Picasso fotografiado por Edward Quinn, ahora en el Palazzo Medici-Riccardi

Hasta el 1 de marzo, la exposición «Picasso. La otra mitad del cielo. Fotografías de Edward Quinn», en el Palazzo Medici-Riccardi de Florencia, propone una mirada particular al artista y su relación con el mundo femenino a través de las fotos de uno de los fotógrafos más remarcables del siglo XX: Edward Quinn. La muestra es el resultado de la inusual amistad que unía a Picasso y Edward Quinn, quien se convirtió en uno de los pocos fotógrafos a los que se le permitió retratarlo durante sus sesiones de trabajo y que además fue aceptado a participar de su vida privada. La exposición se compone de unas ochenta instantáneas que muestran a un Picasso íntimo y privado.

El maestro español es retratado entre sus mujeres y amantes, entre sus hijos, pero también con los amigos y conocidos que ilustraron sus lienzos, así como las mesas animadas en chiringuitos de playa. La mayoría de los retratos fueron espontáneos e improvisados, en concordancia con la forma de trabajar de Quinn: sus disparos no necesitaban sesudos preparativos técnicos. No empleó el trípode y se negó a iluminar artificialmente las habitaciones o a obligar a Picasso a posar. Las fotografías de Quinn aportan un contenido documental poco convencional, verosímil y auténtico. Picasso en su tiempo libre, trabajando, con mujeres, con colegas y en familia. Encuadres perfectos en medio de un atrezzo repentino que cualquiera diría que es muy premeditado, dada la riqueza visual contenida en cada fotografía.

Author Gravater

Paco Neumann

Paco Neumann is a journalist, photographer, proofreader, flâneur and perpetual amateur currently living in between Florence, Berlin, Paris and Tenerife. He´s been a regular contributor to fashion, art, trend and lifestyle magazines and worked for news, advertising and communication agencies

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